نوامبر 19

همه چیز در مورد پوکی استخوان

پوکی استخوان چیست

پوکی استخوان یا استئوپروز یک بیماری شایع می‌باشد که عمده‌تا منجر به شکستگی های گردن ، فمور ، ستون فقرات و اختلالات اسکلتی و همینطور سایر شکستگیها می‌شود

آمار پوکی استخوان

یکی از علل بسیار شایع مرگ و میر در خانم‌ها در سنین یائسگی می باشد و همینطور بسیاری از مردها نیز در سنین سالمندی دچار پوکی استخوان میشوند .

نکات مفید در مورد پوکی استخوان

• پوکی استخوان معمولاً درد اسکلتی ایجاد نمی‌کند.
  • بسیاری از بیمارانی که دچار بیماری‌های دردناک مختلف روماتیسمی شده‌اند باتصور اینکه ممکن است دچار پوکی استخوان هستند با مراجعه به پزشک درخواست سنجش تراکم استخوان می‌کنند ولی در واقع بیماری اصلی یک بیماری دیگر است.
    پوکی استخوان از این جهت اهمیت دارد که با درمان پوکی استخوان از شکستگی‌های خودبه‌خودی و زودرس پیشگیری می‌شود
  • نباید این تصور باشد وجود داشته باشد که کسانی که درد عمومی یا اسکلتی دارند دچار پوکی استخوان می باشند و باید درد عمومی با دقت پیگیری شود
  • سنجش تراکم استخوان برای بررسی پوکی استخوان هر دو سال یکبار انجام می شود .
  • روش سنجش استخوان پاشنه روش غیر متداول بوده و هیچگونه ارزشی برای تشخیص ندارد و آن را در مطالعات گروهی برای مطالعات گروهی ، اپیدمیولوژیکی و بهداشتی انجام می‌دهند .
  • جهت سنجش پوکی استخوان معمولاً ستون فقرات و لگن و مچ دست غیر غالب مورد بررسی قرار می گیرد علت این انتخاب از آن جهت است که پوکی استخوان در این قسمت ها شایعه بوده و بیشتر دچار شکستگی می‌شود .

درمان پوکی استخوان

• برای درمان خوراکی پوکی استخوان از قرص قرص های بیس فسفونات یا همان آلندرونات استفاده می‌شود که استئوفوس نیز نامیده می‌شود این داروها معمولاً ۵ سال استفاده می شود و بیشتر از آن اثر بخشی خاصی ندارد .
  • در مواردی که پوکی استخوان شدید می باشد یا شکستگی واضح وجود دارد حتماً باید از داروهای تزریقی استفاده نمود .
  • رژیم غذایی و ورزش مهمترین عوامل درمان پوکی استخوان می باشد از جمله آنها مصرف میزان مناسبی از کلسیم و ویتامین D بوده
  • کلسیم را می‌توان از غذا یا دارو دریافت نمود ولی ویتامین دی راحتماً باید از طریق خوراکی با قرص ویتامین دی،جایگزین کرد .
  • ورزش مخصوص پیاده روی باعث بالا رفتن تراکم استخوان به شکل مناسبی می شود لذا همیشه در همه افراد مخصوص سالمندان توصیه به پیاده روی می شود .
  • به ندرت بعضی مکمل های دیگر از جمله ویتامین c منیزیم و سلنیوم و ویتامین کار نیز ممکن است در تراکم استخوان نقش داشته باشد ولی درمان به طور روتین توصیه نمی‌شود مگر اینکه هفته یک یا دو نوبت