اکتبر 26

روماتیسم و روماتولوژی چیست

روماتیسم چیست؟

بسیاری از بیماران این سوال را دارند که روماتولوژی یعنی چه ؟

روماتیسم به علم مطالعه بیماری‌های روماتیسمی اطلاق می شود پزشکی که وظیفه درمان بیماری‌های روماتیسمی را به عهده دارد روماتولوژیست نامیده می شود

تاریخچه ی روماتیسم

سال‌ها قبل پزشکان فکر می‌کردند که این بیماری در اثر رطوبت ایجاد می شود و لفظ روماتیسم در زبان یونانی به معنی رطوبت می باشد ،ولی بعدها مشاهده شد که ارتباط آشکاری در بیماری روماتیسم با رطوبت وجود ندارد روماتولوژی یک علم نسبتاً جدید بوده و معمولاً در سطح فوق تخصص می باشد و همه پزشکان روما تولوژی حتماً باید فوق تخصص باشند.

انواع روماتیسم

حدود دویست نوع بیماری روماتیسمی وجود دارد که معمولاً با درد و تورم مفاصل مشخص می شوند ولی بسیاری از آن‌ها می توانند سایر اندام‌ها را هم درگیر کنند

اندام های درگیر شده در روماتیسم

• قلب
  • چشم
  • پوست
  • عضلات
  • ریه

بیماری های روماتیسمی شایع

دو نوع بیماری روماتیسمی در بین مردم شناخته شده است که یکی از آن‌ها تب روماتیسمی در کودکان بوده و نوع دیگر ، روماتیسم مفصلی است ، این‌ بیماری ها هیچ ارتباطی به همدیگر ندارند و غالباً این دو باهم اشتباه گرفته می شوند. از انواع دیگر بیماری‌های روماتیسمی می‌توان به لوپوس و روماتیسم ستون فقرات ( آنکیلوزینگ اسپوندیلیت )اشاره کرد.

تشخیص بیماری های روماتیسم

تشخیص بیماریهای روماتیسمی اغلب با معاینه و شرح حال می باشد و مهم‌ترین علائم درد مفاصل است که با استراحت تشدید می شود از علامت رماتیسم بوده و معاینه بالینی نیز به تشخیص التهاب مفاصل کمک می کند، در مرحله بعدی آزمایشات برای تشخیص کمک کننده می باشد ولی آزمایش به‌تنهایی نشان‌دهنده روماتیسم نیست چه‌ بسا ممکن است بیماری روماتیسم داشته باشد و آزمایش طبیعی باشد از طرف دیگر ممکن است بیماری روماتیسم نداشته باشد درحالی‌که آزمایش مثبت است . بنابراین در تشخیص بیماری اصل شرح‌حال و وجود علائم بیماری می باشد

برای مشاهده انواع دیگر بیماری های روماتیسم می توانید به سایر نوشته های همین سایت ،مراجعه فرمائید