«

»

دسامبر 07

بیماری هنوخ شوئن لاین


هنوخ شوئن لاین چیست

یک بیماری واسکولیتی از نوع خود به خود محدود شونده بوده که بیشتر در کودکان ایجاد می‌شود ولی در بالغین نیز ممکن است دیده شود که در این صورت معمولاً علائم شدیدتر از کودکان می باشد .
علت هنوخ شوئن لاین پورپورا معمولاً علت تب در کودکان بعد از عفونت تنفسی فوقانی یا سرماخوردگی ساده است و شایعترین واسکولیت در کودکان می باشد که در حوالی ۶ سالگی بیشتر دیده می‌شود .
معمولاً ۱۰ روز بعد از شروع عفونت تنفسی کودکان یا سرماخوردگی ایجاد می‌شود .


تشخیص


هنوخ معمولاً با پورپورا یا خونریزیهای زیر جلدی مشخص می شود که ناشی از کمبود پلاکت نیست .

علاوه بر پورپورا یا خونریزی زیر جلدی علائم دیگری از جمله تورم مفصل یا آرتریت درگیری کلیوی یا التهاب کلیوی و درد شکم نیز وجود دارد که مجموعه ۴ مورد فوق مخصوصاً بعد از عفونت حاد تنفسی نشان دهنده پورپورای هنوخ شوئن لاین می باشد ولی لزوماً همه این چهار مورد با هم وجود ندارد و ممکن است تنها یک یا دو یا سه مورد از موارد فوق وجود داشته باشد .


۹۰ درصد موارد کودکان حدود ۶ سال است که در طول چند هفته ایجاد شده و به تدریج بهبود می یابد .


درمان

درمان معمولاً نگهدارنده است و از آنجایی که این بیماری خود به تدریج خود به خود بهبودی می یابد ولی و می‌توان از استروئید برای کاهش علائم و مسکن ها استفاده نمود ولی باید در نظر داشت که مسکن ها مثل ایندومتاسین ممکن است باعث افزایش درد شکم شود

سایر داروها مثل داپسون و امگا ۳ هم ممکن است کمک کننده باشد .
درصورتی که هنوخ در سنین بالاتر و بالغین شروع شود حتماً لازم است به دلیل ریسک بالای پیشرفت بیماری و نارسایی کلیوی ، بستری شود .