«

»

ژانویه 13

مصاحبه دکتر نقی حسینعلی با روزنامه نوآوران

روماتولوژیست , دکتر نقی حسینعلی , مصاحبه با روزنامه نوآوران

مصاحبه در شماره 365 مورخ 13 دیماه 1394 در صفحه سلامت روزنامه نوآوران منتشر شده است.

لینک روزنامه :

https://www.drhosseinali.ir/wp-content/uploads/2016/01/noavaran.pdf

درمان هاي خانگي براي مفاصل مضر است 

گروه سلامت مهديه فرجي: گفت وگوي اين هفته نوآوران با آقاي دکتر نقي حسينعلي متخصص بيماري هاي داخلي و فوق تخصص روماتولوژي و بيماري هاي روماتيسمي است. توصيه ها و اطلاعات خوبي که ايشان در اختيار ما قرار مي دهند را با هم مي خوانيم.

منظور از درمان درمان دارويي چيست؟

بيماري هاي داخلي يا بيماري هايي که به طور کلي نيازي به عمل جراحي نداشته و درمان آن ها، درمان دارويي است که مجموعه اي از رشته هاي مختلف را شامل مي شود مانند قلب، ريه، رماتيسم، خون و … که ويژگي بيشتر آن ها اين است که درمان آن ها، درمان دارويي است. فوق تخصص روماتولوژي هم در مورد بيماري هاي روماتيسمي است که درمان غيرجراحي اسکلت، مفاصل، استخوان و عضلات است.

مراجعه کنندگان شما اغلب چه مشکلاتي دارند؟

عمدتا بيماراني با دردهاي مفاصل شامل کمردرد، زانو درد و درد گردن به ما مراجعه مي کنند. که اين بيماران معمولا دو گروه هستند. گروه اول دردهاي مکانيکي دارند که يک آسيب عمده در همين اندام مثل آرتروز يا ساييدگي مفصل دارند. گروه ديگر دردهاي التهابي يا غير مکانيکي دارند که عمدتا دردهاي روماتيسمي دارند.

راه هاي درماني شما براي اين دسته از بيماران چيست؟

فيزيوتراپي، ورزش درماني يا پرهيز از يک سري اقدامات نادرست. البته بعضي از بيماران هم ممکن است نياز به عمل جراحي داشته باشند مثل بعضي روماتيسم ها که تخريب زيادي در آن ها انجام شده يا بعضي توده ها يا تومورها يا شکستکي ها که نياز به جراحي دارند و همکاران ارتوپد ما اين کارها را انجام مي دهند ولي رشته روماتولوژي بيشتر درمان هاي غير جراحي است.

براي اين که ديرتر دچار درد مفاصل شويم، چه بايد کرد؟

درد در هر بيمار دليل خاصي دارد. مثلا يکي از علل شايع دردهاي زانو که آرتروز يا ساييدگي مفصل يا دردهاي مکانيکي است، ما توصيه مي کنيم از بعضي فعاليت ها که باعث تخريب بيشتر مفصل مي شود خودداري کنند. مثلا پرهيز از توالت هاي سنتي يا چمباتمه زدن يا افزايش وزن که دشمن اين بيماري است و باعث ساييدگي مفاصل مي شود و يا نشستن دو زانو و چهارزانو و استفاده زياد از پله ها که باعث تخريب زانو مي شود. همينطور آموزش استفاده صحيح از وسايل روزمره مثل کامپيوتر، ماشين، شغل هايي که به اصطلاح به آن ها پشت ميزنشيني مي گويند و فرد داراي کمترين تحرک است و ورزش هايي که به اين افراد توصيه مي شود تا حداقل چند دقيقه عضلات خود را حرکت دهند.

خاطره اي از بيماران تان برايمان تعريف کنيد.

متاسفانه جامعه ما زياد با اين رشته آشنايي ندارد. بيماري داشتم که دچار دررفتگي مچ دست شده بود و به جاي مراجعه به پزشک، به شکسته بند محلي مراجعه کرد و دستش را جا انداخت. سه روز بعد زانويش دچار دررفتگي شد و آن را هم پيش همان شکسته بند محلي جا انداخت. مدتي بعد زانوي ديگرش دچار همين درد شد و چون مريض تب داشت و حال عمومي مساعدي هم نداشت، بالاخره تصميم گرفتند به پزشک متخصص مراجعه کنند. بعد از معاينه و آزمايش متوجه شدم اين بيمار «آرتريت مهاجر» دارد. يعني يک مفصل دچار التهاب مي شود و بعد از مدتي خوب مي شود و مفصل ديگر دچار اين مشکل مي شود که به اين مورد «تورم مفصلي مهاجر» مي گويند که متاسفانه به دليل عدم اطلاعات مردم از اين بيماري، اين مشکل را در بعضي ديگر از بيمارانم مشاهده کردم که بعد از نتيجه نگرفتن از درمان هاي خانگي و بعد از اين که حالشان رو به وخامت رفته، به پزشک مراجعه مي کنند.

پس شما با درمان خانگي مخالف هستيد؟

مساله موافقت يا مخالفت من نيست. درد يا تورم مفصلي از هر نوعش که باشد، حساس است. مخصوصا اگر تورم يا درد مفصلي که از چند ناحيه بيمارا را آزار مي دهد مثلا درد در هر دو زانو يا کمر دردها. من شخصا توصيه مي کنم سراغ درمان هاي غيرعلمي مثل شکسته بند محلي، زالو درماني، اتو کردن قسمت دردناک و … نروند چرا که متاسفانه بيماري هاي مفصلي مخصوصا روماتيسم به صورتي هستند که اگر دير براي درمان آن ها اقدام شود، ميزان تخريب خيلي بيشتر مي شودو گاها داراي ضرر مي باشد ولي اگر در همان ابتداي بيماري به پزشک مراجعه شود، احتمال تخريب کمتر بوده و درمان سريع تر انجام شده و بيمار زودتر بهبود مي يابد. سال هاي پيش درمان به اين صورت پيشرفت نکرده بود و مفاصل دچار تخريب زيادي مي شد ولي خوشبختانه در حال حاضر با پيشرفت علم، راه هاي زيادي براي درمان وجود دارد منتهي به شرطي که بيمار، زودتر براي درمان مراجعه کند.

قلنج شکستن يا لگد کردن عضو دردناک مانند پا و کمر هم ضرر دارد.

قلنج شکستن و يا لگد کردن و امثال اين کارها در مورد هيچ مفصلي خوب نيست چون باعث مي شود مفصل گشادتر شده و راحت تر در برود. لگد کردن حتي آرام هم همينطور است. منتهي ماساژ آن هم به روش اصولي و بدون خشونت، ممکن است درمان ابتدايي خوبي باشد.

… و حرف آخر

توصيه ام به مردم خوبم اين است که براي بدن خود ارزش زيادي قائل باشند. تفريح، مسافرت، لباس زيبا و … در صورتي خوب است که شما بدني سالم و تغذيه اي صحيح داشته باشيد که بتوانيد از اين ها لذت ببريد. پس براي سلامتي خود ارزش قائل شويد و قبل از هر چيز، براي سلامتي و بهداشت خودتان هزينه کنيد. يک هزينه کم در ابتداي هر درد، بهتر از هزينه هاي گزافي است که موقع شدت يافتن بيماري انجام مي دهيد و چند توصيه هم به کساني دارم که درد مفاصل و پوکي استخوان دارند: نور آفتاب، پياده روي و راه رفتن در آب، استفاده از ماهي، لبنيات و شير سه ليوان در روز و استفاده از جايگزين ويتامين D براي کساني که درد مفاصل دارند و البته زير نظر پزشک بسيار مناسب است و در آخر سعي کنيد دچار افزايش وزن نشويد و وزن تان را متعادل نگه داريد.

ممنون از صحبت هاي ارزشمندتان و وقتي که در اختيار نوآوران قرار داديد.

ممنون از شما و تمام نشرياتي که براي سلامت مردم ارزش قائل هستند