مه 06

فیبرومیالژی چیست؟

فیبرومیالژی , درد مفاصل , کمر درد , خستگی بدن , درد بدن

علت فیبرومیالژی

هنوز علت خاصی برای این بیماری شناخته نشده است. به نظر می‌آید که به دلایل زیادی، می‌تواند این بیماری را باعث شود؛ از جمله: ژنتیک، عفونت (مانند ویروس)، پاسخ‌های غیر طبیعی درد و ضربه فیزیکی و یا روحی

شروع بیماری

نشانه‌ها غالبا بعد از یک آسیب بدنی، جراحی، عفونت و یا استرس روانی شروع می‌شوند. در برخی مواقع این بیماری بدون هیچ گونه علامتی شروع می‌شود. بر طبق یک نظریه، افراد دچار فیبرومیالژی، دارای آستانه درد پایینی هستند. این کاهش آستانه درد، به دلیل افزایش حساسیت مغز نسبت به علامت‌های درد می‌باشد. محققان بر اساس این نظریه، بر این باورند که تحریک عصبی باعث تغییراتی در مغز افراد مبتلا به فیبرومیالژی می‌شود. این تغییرات شامل افزایش غیر طبیعی در مقدار مواد شیمیایی در مغز (یا تغییراتی در انتقال دهنده‌های عصبی ) می‌باشد. به علاوه، گیرنده‌های درد در مغز، درد را به یاد می‌آورند و بسیار حساس می‌شوند و این خود دلیلی برای نشان دادن بیش از حد درد می‌باشد.

علائم فیبرومیالژیا

• علائم در اشخاص مختلف متفاوت است و یکسان نیست. عواملی مانند وضعیت هوا ساعت مختلف روز، میزان استرس شخص و فعالیت های بدنی عواملی هستند که بر روی شدت بیماری و کم و زیادی آن اثر دارند.
  • دردهای عضلانی در بدن که می تواند ماه ها طول بکشد و همراه با سختی عضلات باشد. بعضی مناطق بدن با لمس کردن دردناک می شوند و در شرایط بسیار شدید تماس با بدن شخص عامل درد می شود.
  • خواب ناکامل که باعث استراحت بدن نمی شود همراه با سختی عضلات در بیدار شدن.
  • خستگی دائمی در تمام روز
  • سردردها و میگرن های شدید که می تواند بر اثر فشار و عضلات گردنی و شانه ای و یا بدکاری راه های طبیعی کنترل درد در بدن باشد.
  • سندورم روده ملتهب، شکم روش، یبوست و دردهای شکمی.
  • حالت افسردگی یا نگرانی (در یک سوم بیماران فیبرومیالژی دیده می شود)
  • عدم تمرکز
  • پرکاری احساسات حواس پنج گانه مانند حساس بودن شدید در مقابل بوهای مختلف، نور، سرو صدا، تغییرات درجه هوا و از همه بیشتر احساس درد در تماس با بدن شخص
  • احساس خواب رفتن و مور مور شدن و بی حسی در دست و پا