«

»

ژانویه 22

ضرورت انجام سنجش تراکم استخوان برای افراد بالای 65 سال

پوکی استخوان

رئیس انجمن روماتولوژی ایران با اشاره به نوعی شکستگی در زنان که خطر مرگ و میر 50 درصدی رادر آنها دارد،‌ گفت: همه افراد بالای 65 سال انجام سنجش تراکم استخوان برای آنها ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، احمدرضا جمشیدی در نشست خبری دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن روماتولوژی ایران اظهار داشت: روماتولوژی مجموعه‌ای از بیماری‌های استخوان و مفاصل و بافت هم بند را درگیر می‌کند و بر اساس برخی از معاینات و تحقیقات به عمل آمده آرتوروز زانو 15 و نیم درصد، آرتوروز مفاصل دست 2 و نیم درصد، روماتیسم مفصلی مزمن یک درصد، کمردرد 15 و نیم درصد در کشور ما شیوع دارد.

وی افزود: بیخوابی، استرس و استعمال سیگار در بروز و تشدید بیماری‌های روماتولوژی تاثیر داشته که با آموزش و فرهنگ سازی می‌توان بخش زیادی از این بیماری‌ها را پیشگیری کرد.

رئیس انجمن روماتولوژی ایران ادامه داد:‌در سال‌های گذشته در تشخیص و بیماری‌های روماتولوژی با چالش مواجه بودیم و گاهی به جایی می‌رسیدیم که دیگر هیچ  پاسخی برای بیمار نداشته و نمی‌توانستیم کمک چندانی به آنها بکنیم. از طرفی داروهای جدید وارد بازار شده بود که هزینه آن برای بیمار روماتیسمی ماهانه 3 میلیون تومان بود.

جمشیدی بیان داشت:‌از طرفی پوشش بیمه‌ای داروهای سرطان به دلیل مرگ و میر بالا در آن وجود داشت ولی بیماران روماتیسمی که هر روز دردهای شدید داشته و ناتوانی زیادی دارند داروهایشان پوشش بیمه‌ای نداشت که خوشبختانه با اقدامات انجام گرفته امروز اکثر داروهای این بیماران توسط سازمان‌های بیمه‌گر حمایت می‌شود و با تولید داروهای بیولوژیک با تکنولوژی بالایی که در مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی آن انجام شده است اقدامات زیادی برای این بیماران صورت گرفت.

وی گفت: در کشور حدود 270 روماتولوژیست داریم که تا 10 سال آینده این آمار نیاز است که به 500 نفر برسد و پیش‌ّینی می‌کنیم این مسئله در کشور محقق شود.

رئیس انجمن روماتولوژی ایران در مورد تاثیر تحریم‌ها بر داروهای بیماران روماتولوژی گفت:‌خوشبختانه بسیاری از این داروها در کشور تولید می‌شود و کمبودی نداریم و قادریم داروهایی با تکنولوژی جدید تولید کنیم.

جمشیدی تصریح  کرد: بیماری‌های روماتیسمی جزو 4 بیماری است که زندگی مفید فرد را کاهش داده و با افزایش سن مشکلات روماتیسمی بیشتر می‌شود.

وی گفت: شکستگی گردن استخوان ران از جمله شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان است که اگر جراحی برای آن انجام گیرد طی یک سال 20 درصد خطر مرگ داشته و اگر جراحی نشود 50 درصد با خطر مرگ و میر همراه خواهد بود و این آمار در زنان بعد از یائسگی از 7 نفر یکی را گرفتار می‌کند و در 80 و 90 سالگی از هر دو نفر یکی دچار شکستگی گردن استخوان ران می‌شود.

رئیس انجمن روماتولوژی ایران گفت: بیشترین علت مراجعه بیماران به پزشکان روماتولوژی دردهای اسکلتی و عضلانی بوده و پوکی استخوان از آنجایی که علامتی ندارد مراجعه برای آن به پزشک بسیار اندک است.

جمشیدی بیان داشت: همه افراد بالای 65 سال باید سنجش تراکم استخوان انجام دهند و این مسئله برای بیمارانی که از داروهای خاص مانند داروهای ضدانعقادی، ضد تشنج، ضد شیمی‌درمانی و داروهای پرکاری و کم کاری تیروئید، دیابت، مصرف می‌کنند باید زودتر از سن 65 سال مورد بررسی و معاینه قرار گیرند.