آگوست 19

همه چیز در مورد آرتریت روماتوئید

بیماری آرتریت روماتوئید چیست؟

آرتریت روماتوئید یک بیماری است که در آن مفاصل دچار خشکی، تورم و درد میشود .
این بیماری یک بیماری خود ایمنی بوده که در آن سیستم ایمنی بدن اعضا بدن را به عنوان بیگانه تلقی کرده و آنها را مورد حمله و تخریب قرار می دهد.

آمار بیماری روماتیسم مفصلی

میزان شروع روماتیسم مفصلی به طور کلی یک درصد جامعه می باشد .
این بیماری در تمام سنین وجود دارد ولی در سنین ۲۰ تا ۶۰ سالگی شایع تر بوده و در خانم ها حدود سه برابر آقایان است .

علائم بیماری

به صورت درد تورم گرمی و قرمزی مفاصل و خشکی صبحگاهی که بعدا ممکن است به بقیه ساعات روز پیشرفت کند .
علائم دیگر که نسبت نادرست هستند عبارتند از :

• بی اشتهایی
  • تعریق
  • تب خفیف
  • درد سین
  • خشکی چشم و دهان

این بیماری تقریباً تمام مفاصل بدن را مخصوصاً مفاصل کوچک را درگیر می‌کند و معمولاً به طور قرینه و دو طرفه است.

عوامل ایجاد کننده آرتریت روماتوئید

این بیماری بین سنین ۴۰ تا ۶۰ سال شایعه بوده و تقریباً همه سنین را می‌تواند درگیر کند و در خانمها سه برابر مردان است استعداد ژنتیکی نیز در این بیماری کمک کننده است .
همچنین در افراد چاق میزان شیوع روماتیسم بسیار بالاتر است و به نسبت بالا بودن bmi ، این بیماری شایع تر می باشد.
عامل دیگر مستعد کننده آرتریت روماتوئید مصرف سیگار می باشد .
همچنین در عوامل تغذیه ای مصرف بیش از حد گوشت و کاهش مصرف ویتامین c باعث استعداد ابتلا به روماتیسم می شود.

تشخیص بیماری روماتیسم مفصلی

برای تشخیص وجود معاینه و علائم درگیری مفاصل مانند :
خشکی صبحگاهی و درد و تورم مفصلی و همینطور محدودیت حرکتی لازم است.
علائم آزمایشگاهی عبارتند از وجود آنتی بادی آر اف (RF) و همینطور وجود آنتی سی سی پی (Anti CCP) همراه با ای اس آر (ESR) بالا و سی آر پی (CRP) بالا که نشان دهنده التهاب می باشد .
همچنین اسکن هسته ای ساده، ام آر آی و سونوگرافی کمک کننده است .
در مراحل اولیه معمولاً مفاصل کوچک درگیر می‌شود ولی هر چقدر که بیماری پیشرفت می کند مفاصل بزرگتر نیز درگیر می‌شود .

علائم خارج مفصلی

در حدود ۴۰ درصد موارد علائم خارج مفصلی وجود دارد. این ارگانها عبارتند از:

• پوست
  • چشم
  • ریه
  • قلب
  • کلیه
  • غدد بزاقی
  • سیستم عصبی
  • مغز استخوان
  • عروق

درمان روماتیسم مفصلی

به طور کلی درمان روماتیسم مفصلی در درجه اول دارو درمانی می باشد که دارو های آن کورتون ها و درمان های خط اول می باشد که باعث کاهش درد تورم خشکی صبحگاهی و مانع پیشرفت بیماری می شود.

پردنیزولون

این بیماری معمولاً به دوزهای پایین پردنیزولون مثل 7.5 میلی گرم به خوبی پاسخ می دهد که این خود کمک به تشخیص بیماری می کند.
در علائم شدیدتر ممکن است از نیاز باشد تا از دوزهای بالا استفاده نمود.

متوترکسات

یکی دیگر از داروهای بسیار مناسب در درمان رماتیسم مفصلی متوترکسات می‌باشد که مانع پیشرفت بیماری و تخریب مفصل و همینطور باعث کاهش نیاز به مصرف کورتون ها می شود.
البته باید با تستهای کبدی و آزمایش‌های خون مراقب عوارض این دارو بود.
این دارو در افزاد حامله نباید تجویز کرد و در صورت قصد حاملگی باید از ۶ ماه قبل این دارو را قطع نمود .

این دارو در حدود ۱۰ میلی گرم در هفته تجویز می‌شود و روزهای دیگر هفته باید اسید فولیک مصرف نمود تا از عوارض متوترکسات پیشگیری شود .

داروهای سرکوبگر ایمنی

این داروها عبارتند از تیوپرین، لفلونانید، سیکلوسپورین و …

سایر دارو ها

دارو هایی مانند هیدروکسی کلروکین و سولفاسالازین نیز می تواند به درمان این بیماری کمک کند.

داروهای بیولوژیک

یکی از پیشرفت های جدید در درمان رماتیسم مفصلی داروهای بیولوژیک می باشد.

چند نمونه از این داروهای بیولوژیکی عبارتند از :

• آلتبرل
  • سینورا
  • رمیکید

داروهای منسوخ شده

داروهایی مثل آنتی‌بیوتیک‌ها ترکیبات طلا و دی پنی سیلامین امروزه کمتر مصرف می‌شود و همین طور داروهای التهابی غیر استروئیدی نیز کمتر کاربرد دارد .

درمانهای غیر دارویی

درمان های غیر دارویی روماتیسم مفصلی عبارتند از:

• کاهش استرس
  • ممنوعیت مشروبات الکلی و سیگار

تغذیه در روماتیسم مفصلی

محدودیت بعضی غذاهایی که باعث تشدید بیماری و علائم می‌شود که معمولا خود بیمار این غذا ها را تشخیص می‌دهد باید در نظر گرفته شود .

عوارض روماتیسم مفصلی

پوکی استخوان

روماتیسم مفصلی باعث افزایش تحقیق و پوکی استخوان می‌شود و بنابراین درمان زودهنگام بیماری باعث پیشگیری آن خواهد شد.

ندول روماتیسمی

روماتوئید یا ندول روماتیسم بافت بدن هست که بر روی مناطقی که دارای اثر فشاری می باشد(مانند آرنج) بیشتر دیده می‌شود ولی این نوع ممکن است در همه جای بدن مثل قلب و ریه نیز ایجاد شود .

شوگرن

شوگرن از عوارض دیگر بیماری آرتریت روماتوئید می باشد که با خشکی دهان و چشم مشخص میشود.

استعداد به عفونت

بیماری آرتریت روماتوئید به دلیل اختلال سیستم ایمنی باعث عفونت میشود که معمولاً واکسیناسیون برای این بیماران شدیداً توصیه می شود.
واکسن هایی مثل زونا، پنومونی کرونا و آبله مرغان حتما تزریق شود.

سندروم تونل کارپال

تنگی تونل کارپ که به دلیل التهاب و فشار روی عصب مدین با اش باعث گزگز و بی حسی انگشتان می شود. لازم به ذکر است هر فردی که مبتلا به تونل کارپال دو طرفه می باشد باید آزمایشات روماتیسم مفصلی بررسی شود.

مشکلات قلبی

افزایش گرفتگی شریان های قلبی به دلیل التهاب یکی از عوارض دیگر روماتیسم مفصلی میباشد.

لنفوم

آرتریت روماتوئید معمولاً بیماران را به یک سری سرطان یا بدخیمی مستعد می کند که لنفوم یکی از اینهاست.

پیش آگهی

جهت پیش آگهی بهتر موارد زیر را باید در نظر گرفت:

• تشخیص زودرس و سریع
  • درمان زودرس
  • قطع کردن داروها به صورت خودسرانه توسط بیمار باعث پیش آگهی بد می شود

با توجیه بیمار و شروع درمان در اسرع وقت توسط روماتولوژیست انتظار می رود که هیچگونه عارضه‌ای در ازجمله دفورمیتی یا تخریب مفصلی در بیماری ایجاد نشود .