دی ۲۳

مصاحبه دکتر نقی حسینعلی با روزنامه نوآوران

روماتولوژیست , دکتر نقی حسینعلی , مصاحبه با روزنامه نوآوران

مصاحبه در شماره ۳۶۵ مورخ ۱۳ دیماه ۱۳۹۴ در صفحه سلامت روزنامه نوآوران منتشر شده است.

لینک روزنامه :

درمان های خانگی برای مفاصل مضر است

گروه سلامت مهدیه فرجی: گفت وگوی این هفته نوآوران با آقای دکتر نقی حسینعلی متخصص بیماری های داخلی و فوق تخصص روماتولوژی و بیماری های روماتیسمی است. توصیه ها و اطلاعات خوبی که ایشان در اختیار ما قرار می دهند را با هم می خوانیم.

منظور از درمان درمان دارویی چیست؟

بیماری های داخلی یا بیماری هایی که به طور کلی نیازی به عمل جراحی نداشته و درمان آن ها، درمان دارویی است که مجموعه ای از رشته های مختلف را شامل می شود مانند قلب، ریه، رماتیسم، خون و … که ویژگی بیشتر آن ها این است که درمان آن ها، درمان دارویی است. فوق تخصص روماتولوژی هم در مورد بیماری های روماتیسمی است که درمان غیرجراحی اسکلت، مفاصل، استخوان و عضلات است.

مراجعه کنندگان شما اغلب چه مشکلاتی دارند؟

عمدتا بیمارانی با دردهای مفاصل شامل کمردرد، زانو درد و درد گردن به ما مراجعه می کنند. که این بیماران معمولا دو گروه هستند. گروه اول دردهای مکانیکی دارند که یک آسیب عمده در همین اندام مثل آرتروز یا ساییدگی مفصل دارند. گروه دیگر دردهای التهابی یا غیر مکانیکی دارند که عمدتا دردهای روماتیسمی دارند.

راه های درمانی شما برای این دسته از بیماران چیست؟

فیزیوتراپی، ورزش درمانی یا پرهیز از یک سری اقدامات نادرست. البته بعضی از بیماران هم ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشند مثل بعضی روماتیسم ها که تخریب زیادی در آن ها انجام شده یا بعضی توده ها یا تومورها یا شکستکی ها که نیاز به جراحی دارند و همکاران ارتوپد ما این کارها را انجام می دهند ولی رشته روماتولوژی بیشتر درمان های غیر جراحی است.

برای این که دیرتر دچار درد مفاصل شویم، چه باید کرد؟

درد در هر بیمار دلیل خاصی دارد. مثلا یکی از علل شایع دردهای زانو که آرتروز یا ساییدگی مفصل یا دردهای مکانیکی است، ما توصیه می کنیم از بعضی فعالیت ها که باعث تخریب بیشتر مفصل می شود خودداری کنند. مثلا پرهیز از توالت های سنتی یا چمباتمه زدن یا افزایش وزن که دشمن این بیماری است و باعث ساییدگی مفاصل می شود و یا نشستن دو زانو و چهارزانو و استفاده زیاد از پله ها که باعث تخریب زانو می شود. همینطور آموزش استفاده صحیح از وسایل روزمره مثل کامپیوتر، ماشین، شغل هایی که به اصطلاح به آن ها پشت میزنشینی می گویند و فرد دارای کمترین تحرک است و ورزش هایی که به این افراد توصیه می شود تا حداقل چند دقیقه عضلات خود را حرکت دهند.

خاطره ای از بیماران تان برایمان تعریف کنید.

متاسفانه جامعه ما زیاد با این رشته آشنایی ندارد. بیماری داشتم که دچار دررفتگی مچ دست شده بود و به جای مراجعه به پزشک، به شکسته بند محلی مراجعه کرد و دستش را جا انداخت. سه روز بعد زانویش دچار دررفتگی شد و آن را هم پیش همان شکسته بند محلی جا انداخت. مدتی بعد زانوی دیگرش دچار همین درد شد و چون مریض تب داشت و حال عمومی مساعدی هم نداشت، بالاخره تصمیم گرفتند به پزشک متخصص مراجعه کنند. بعد از معاینه و آزمایش متوجه شدم این بیمار «آرتریت مهاجر» دارد. یعنی یک مفصل دچار التهاب می شود و بعد از مدتی خوب می شود و مفصل دیگر دچار این مشکل می شود که به این مورد «تورم مفصلی مهاجر» می گویند که متاسفانه به دلیل عدم اطلاعات مردم از این بیماری، این مشکل را در بعضی دیگر از بیمارانم مشاهده کردم که بعد از نتیجه نگرفتن از درمان های خانگی و بعد از این که حالشان رو به وخامت رفته، به پزشک مراجعه می کنند.

پس شما با درمان خانگی مخالف هستید؟

مساله موافقت یا مخالفت من نیست. درد یا تورم مفصلی از هر نوعش که باشد، حساس است. مخصوصا اگر تورم یا درد مفصلی که از چند ناحیه بیمارا را آزار می دهد مثلا درد در هر دو زانو یا کمر دردها. من شخصا توصیه می کنم سراغ درمان های غیرعلمی مثل شکسته بند محلی، زالو درمانی، اتو کردن قسمت دردناک و … نروند چرا که متاسفانه بیماری های مفصلی مخصوصا روماتیسم به صورتی هستند که اگر دیر برای درمان آن ها اقدام شود، میزان تخریب خیلی بیشتر می شودو گاها دارای ضرر می باشد ولی اگر در همان ابتدای بیماری به پزشک مراجعه شود، احتمال تخریب کمتر بوده و درمان سریع تر انجام شده و بیمار زودتر بهبود می یابد. سال های پیش درمان به این صورت پیشرفت نکرده بود و مفاصل دچار تخریب زیادی می شد ولی خوشبختانه در حال حاضر با پیشرفت علم، راه های زیادی برای درمان وجود دارد منتهی به شرطی که بیمار، زودتر برای درمان مراجعه کند.

قلنج شکستن یا لگد کردن عضو دردناک مانند پا و کمر هم ضرر دارد.

قلنج شکستن و یا لگد کردن و امثال این کارها در مورد هیچ مفصلی خوب نیست چون باعث می شود مفصل گشادتر شده و راحت تر در برود. لگد کردن حتی آرام هم همینطور است. منتهی ماساژ آن هم به روش اصولی و بدون خشونت، ممکن است درمان ابتدایی خوبی باشد.

… و حرف آخر

توصیه ام به مردم خوبم این است که برای بدن خود ارزش زیادی قائل باشند. تفریح، مسافرت، لباس زیبا و … در صورتی خوب است که شما بدنی سالم و تغذیه ای صحیح داشته باشید که بتوانید از این ها لذت ببرید. پس برای سلامتی خود ارزش قائل شوید و قبل از هر چیز، برای سلامتی و بهداشت خودتان هزینه کنید. یک هزینه کم در ابتدای هر درد، بهتر از هزینه های گزافی است که موقع شدت یافتن بیماری انجام می دهید و چند توصیه هم به کسانی دارم که درد مفاصل و پوکی استخوان دارند: نور آفتاب، پیاده روی و راه رفتن در آب، استفاده از ماهی، لبنیات و شیر سه لیوان در روز و استفاده از جایگزین ویتامین D برای کسانی که درد مفاصل دارند و البته زیر نظر پزشک بسیار مناسب است و در آخر سعی کنید دچار افزایش وزن نشوید و وزن تان را متعادل نگه دارید.

ممنون از صحبت های ارزشمندتان و وقتی که در اختیار نوآوران قرار دادید.

ممنون از شما و تمام نشریاتی که برای سلامت مردم ارزش قائل هستند