آذر ۰۶

بررسی اثر درمانی و عوارض داروها: بخش اول داروی متوترکسات

بررسی اثر درمانی و عوارض داروی متوترکسات

با توجه به ابهام بسیاری از دوستان در خصوص اثرات درمانی و عوارض داروها، تصمیم بر این شد که برخی از داروهایی که در حوزه روماتولوژی مورد استفاده قرار می گیرد معرفی شده و اثرات درمانی آنها و همچنین عوارض احتمالی حاصل از مصرف این داروها بیان گردد.

داروهایی که در بخش های مختلف مورد بررسی قرار خواهند گرفت عبارتند از:

۱– متوترکسات

۲- هیدروکسی کلروکین

۳- سولفاسالازین

بخش اول:

داروی متوترکسات

داروی متوترکسات به انگلیسی Methotrexate یکی از مهمترین و پرکاربردترین داروی حوزه روماتولوژی است که به عنوان داروی ضدروماتیسم معروف بوده و در بعضی از بیماریهای روماتیسمی، لوپوس، آرتریت روماتوئید مورد استفاده قرار می گیرد.این دارو سیستم ایمنی را تضعیف می کند .

این دارو به دو صورت قرص و آمپول در بازار موجود است و با توجه به وضعیت و شرایط بیمار با دوزهای مختلف و یکی از دو صورت قرص یا آمپول تجویز می گردد.

این قرص در بسیاری از بیماران عوارض مختلفی را ممکن است ایجاد کند که عوارض جانبی آن را در ذیل مرور خواهیم کرد:

عوارض جانبی متوترکسات

• کاهش دوز در اختلال کار کبد، کلیه، مغز استخوان، آپلازی مغز استخوان، لکوپنی، ترومبوسیتوپنی، یا کم خونی
  • در عفونت، زخم گوارشی، کولیت اولسراتیو و در بیماران بسیار جوان، سالخورده یا ناتوان باید با احتیاط تجویز شود
  • بثورات پوستی، قرمزی یا زخم   دهان یا عوارض ریوی
  • مایعات بیشتر مصرف کنید
  • بیمار باید از نظر بروز خونریزی (به خصوص خونریزی گوارشی) و عفونت تحت مراقبت قرار گیرد.
  • بیمار باید از نظر بروز سرفه، تنگی نفس و سیانوز تحت مراقبت قرار گیرد
  • با وجود بروز تهوع و استفراغ مصرف دارو را ادامه دهید. در صورت بروز استفراغ بلافاصله بعد از مصرف دارو فورا به پزشک اطلاع دهید.
  • از مصرف   الکل همراه با متوترکسات خودداری کنید
  • احتمال سقط جنین یا اختلالات مادرزادی در جنین وجود دارد.
  • از تماس زیاد با آفتاب خودداری نمایید و از پماد‌های محافظت کننده استفاده کنید.
  • دهان خود را تمیز نگه دارید تا از عفونت ثانوی حفره دهان جلوگیری شود.
  • از تماس با افراد مبتلا به عفونت خودداری کنید.
  • خونریزی یا کبودی را فورا به پزشک اطلاع دهید.
  •     شیردهی در دوران مصرف دارو قطع شود.